workshop: kickstart voor business development
de meest kansrijke ideeën boven water
de meest kansrijke ideeën boven water
“Strategie is niet een plan… maar wat je doet. Het gaat uiteindelijk niet om structuren, processen en systemen, maar om betekenis, leiderschap en verandervaardigheden.”
Sommige producten, diensten of businessmodellen zien er zo goed uit dat je denkt dat ze eeuwig meegaan. Maar hoe hoog is de rekening als het tegendeel blijkt en je daar te laat achter komt. Denk maar eens aan Kodak, Mexx, Halfords of Schoenenreus. Gevestigde merken zoals KPN, HEMA en PostNL hebben het zwaar om hun huidige businessmodel winstgevend te houden.
Alleen als je ervan overtuigd bent dat jouw huidige propositie ooit wordt opgevolgd door een andere, stel je dan nu de vraag welke dat zal zijn.
Een mooi voorbeeld vind ik vergelijkingssites. Nu super hot… een perfect verdienmodel dat past bij de huidige tijd. Maar onderschat de grote energiereuzen en de telecom aanbieders niet. Zij investeren miljoenen om onder de druk uit te komen en zodra ze dat lukt, dan kan dit het verdienmodel van de vergelijkingssites behoorlijk ondermijnen. Of stel dat er een nieuwe toetreder komt die in 1 klap vergelijkingssites overbodig maakt. De nachtmerrie voor dit verdienmodel is een laagste-prijs-garantie: ‘Gratis wifi in het internetcafé’.
Vergelijkingssites zouden zich nu al moeten afvragen: wat is het businessmodel voor langdurige contracten over 5 jaar en welke stappen kan ik nu al nemen om daarop te anticiperen.
Veel MT’s hebben al prima ideeën over het vernieuwen van producten, diensten of businessmodellen. Voordat je een innovatietraject ingaat is het daarom een perfecte eerste stap om de aanwezige vernieuwende ideeën op te halen en gezamenlijk te prioriteren. Maar wat doe je als team met de ‘heilige huisjes’, de ‘stokpaartjes van de directie’, de ‘dat-hebben-we-al-zo-vaak-gezegd’ en de ‘we-zijn-hier-zo-vaak-mee-gestart-maar-we-maken-het-nooit-af’ en de ‘o-daar-heb-je-hem-weer’? Bepaal als team eerst of je verder wil met de aanwezige ideeën of dat je een nieuw traject in wil gaan. Zijn er onvoldoende ideeën…. geen probleem, dan maken we een plan hoe we er 500 ophalen. Maar hoe moeten we nu beginnen?
Plan een datum waarop je 1 dag met het MT dit gewoon gaat doen. Argumenten als geen tijd bestaan niet… geen prioriteit zou kunnen, maar wie bepaalt dat?
Kies de belangrijkste beslissers en beïnvloeders voor deelname aan deze dag. Belangrijk dat ze vanaf dag 1 echt meedoen, anders worden het ideeën van ‘de consultant’ en dat is niet goed.
Zoek een inspirerende locatie waar je bij elkaar komt. Geen locatie binnen je eigen organisatie, maar kom los van de waan van de dag. Geen muffe omgeving, maar één met veel licht en lucht.
Laat je door een partij faciliteren die hier veel ervaring mee heeft. Innoveren en workshops leiden is een vak. De juiste voorbereiding en uitvoering is bepalend voor het resultaat.
voorbereiding
Je hebt maar 1 kans om dit goed te doen. Een goede voorbereiding bepaalt voor 90% het succes van deze dag. De volgende elementen komen aan de orde bij de voorbereiding:
uitvoering
Na een goede voorbereiding is het natuurlijk belangrijk dat de dag goed verloopt. Ook hier hebt je maar 1 kans om dit goed te doen. De onderdelen die wij een belangrijke plaats geven tijdens de dag zelf:
resultaat
Een concreet eindresultaat is bepalend voor een vervolg. Deze workshop maakt het juist zo leuk dat er altijd een concreet eindresultaat is. Niet-goed-geld-terug-garantie.
“Neem contact op met me en maak een afspraak voor een vrijblijvende persoonlijke kennismaking”
Ewoud Liberg is een ervaren professional op het gebied van strategie, marketing en innovatie. Hij vindt nieuwe wegen om te zorgen dat bestaande klanten blijven en nieuwe klanten sneller komen door bestaande producten en diensten effectiever te maken of nieuwe te ontwikkelen. Hij heeft veel ervaring met het leiden van innovatieprogramma’s.
Deze workshop is een perfecte start.
Klanten
Verandertrajecten
Proposities
Klantinzichten
Uren ervaring