Liberg Consultancy
  • home
  • wie is ewoud
  • publicaties
  • contact
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
Anders denken leer je zo: techniek voor creatieve oplossingen

Ewoud Liberg, 1 mei 2016

Relevante vernieuwing ontwikkelen in producten en diensten doe je met een combinatie van logica en creativiteit. Ik krijg hierop vaak reacties zoals ‘maar dat zijn toch tegenpolen, dat kan toch niet samen?’ of ‘maar jij doet dat al 10 jaar en mijn mensen zijn nou eenmaal niet zo creatief, ze zitten vast in hun denkpatroon’. De reacties zijn begrijpelijk, maar er is perspectief!

95% van wat wij westerlingen leren, grotendeels al vanaf de basisschool en helemaal vanaf het voortgezet onderwijs, maakt gebruik van – en ontwikkelt – onze linker hersenhelft. Daar zit de logica en het redeneren, maar niet de creativiteit.

“Onze rechter hersenhelft is
onderontwikkeld en als je
iets nieuws wilt bedenken dan
heb je daar last van.”

Ga daarom die rechter hersenhelft gewoon activeren. Dit kan je doen door het toepassen van bewezen technieken die het creatief denken aanspreken. Het is tenslotte belangrijk dat vernieuwing in producten en diensten niet door een extern consultant worden bedacht maar in combinatie met een dwarsdoorsnede van de medewerkers van het bedrijf zelf. In de fase van mijn werk waar de feitelijke vernieuwing bedacht word, is mijn uitdaging om de creativiteit in het team aan te boren.

“Dat is prima te doen omdat hier
uitstekende technieken voorhanden
zijn en omdat het gewoon super
leuk is… vooral met veel bèta’s
in de groep.”

Eén van de technieken die ik soms gebruik is de SCAMPER methode. Deze techniek helpt me bij het genereren van ideeën vanuit bestaande producten en diensten. Het creatief proces begint dan wat dichter bij huis. Dat werkt goed, met name als een team een eerste stap wil maken richting creatief denken. Gewoon doen dus en het leuke is dat het niet fout kan gaan.

SCAMPER is een acroniem dat staat voor:

Substitute
Combine
Adapt
Modify
Put to another use
Eliminate
Reverse

Als je SCAMPER wilt gebruiken, ga je gewoon het rijtje af en stel je vragen over elk onderdeel van een bestaand product of dienst. Niet alle ideeën zijn even zinvol, maar de goede kan je nader onder de loep nemen. De vragen zetten je aan tot het bedenken van creatieve ideeën voor productontwikkeling. Die kan je gebruiken voor het ontwikkelen van nieuwe producten, maar ook voor het vernieuwen of verbeteren van bestaande producten of diensten.

Alex Osborn, door velen gezien als de bedenker van de brainstorm, kwam als eerste met enkele vragen uit deze techniek. Het was echter Bob Eberle, auteur en actief in het onderwijs, die de vragen in de SCAMPER acroniem heeft gezet. Het leuke van deze techniek is dat je het voor veel meer kan inzetten dan producten en diensten alleen. Zo kan je het ook toepassen op processen en zelfs op mensen.

Hoe gebruik je scamper?

SCAMPER is super makkelijk te gebruiken. Je pakt eerst een bestaand product of dienst. Dit kan er een zijn die je wilt verbeteren, waar je op dit moment problemen mee ondervindt, of een waarvan je denkt dat het een goed beginpunt kan zijn voor verdere ontwikkeling.

Vervolgens stel je jezelf de vragen over het product of dienst aan de hand van de woorden uit het acroniem. Gebruik bij deze brainstorm zoveel mogelijk vragen en antwoorden.

“Zoals bij elke brainstorm gaat
kwantiteit boven kwaliteit.”

Als jij de facilitator bent van de brainstorm, dan is het handig de vragen van tevoren alvast te formuleren zodat ze goed afgestemd zijn op het betreffende product of dienst. Onderstaand tref je enkele algemene voorbeeldvragen aan.

Bekijk uiteindelijk de antwoorden die geproduceerd zijn. Zitten er werkbare ideeën tussen? Kun je enkele gebruiken om een nieuw product of dienst te ontwikkelen of een bestaande beter te maken? Als er ideeën tussen zitten die toepasbaar lijken, dan kan je ze verder onderzoeken.

Voorbeeldvragen

Substitute

  • Welke materialen of onderdelen kan je veranderen om het product te verbeteren?
  • Welk ander product of proces zou je kunnen gebruiken voor hetzelfde gebruiksdoel?
  • Welke regels voor het gebruik kan je veranderen?
  • Kan je dit product ergens anders gebruiken of door iets anders vervangen?
  • Wat zou er gebeuren als de attitude ten opzichte van het product zal veranderen?

Combine

  • Wat zou er gebeuren als je dit product met een ander product gaat combineren?
  • Wat krijg je als je verschillende gebruiksdoelen gaat combineren?
  • Wat kan je combineren om het product meer gebruiksdoelen te geven?
  • Wat zou er gebeuren als je ander talent inzet om een nieuwe variant te maken van het product?

Adapt

  • Hoe kan je het product aanpassen zodat je er iets anders mee kan doen?
  • Welk onderdeel kan je veranderen zodat het gehele product verandert?
  • Zijn er andere producten die erop lijken?
  • Kan je het product in een andere context plaatsen?
  • Welke andere producten of ideeën zou je kunnen gebruiken voor inspiratie?

Modify

  • Hoe kan je de vorm, de stijl of het materiaal van het product veranderen?
  • Wat kan je toevoegen waardoor het product verandert?
  • Wat kan je groter maken of meer aandacht geven waardoor het product meer waarde krijgt?
  • Welk onderdeel kan je groter maken waardoor je iets geheel nieuws creëert?

Put to another use

  • Kan je het product ergens anders gebruiken, misschien in een andere industrie?
  • Wie zou het product nog meer kunnen gebruiken?
  • Hou zou dit product zich gedragen in een andere context?
  • Kan je het afval wat dit product met zich meebrengt kunnen gebruiken voor iets nieuws?

Eliminate

  • Hoe kan je het product simpeler maken?
  • Welke eigenschappen, onderdelen of regels kan je elimineren?
  • Wat houd je over als je een cruciaal onderdeel elimineert?
  • Hoe kan je het kleiner maken, sneller, lichter of leuker?
  • Wat gebeurt er als je een deel van het product elimineert? Wat houd je dan over?

Reverse

  • Wat gebeurt er als je het proces omdraait of de volgorde wijzigt?
  • Wat gebeurt er als je de volgorde precies andersom zet?
  • Welke onderdelen kan je vervangen waarmee de volgorde van het product of het gebruik ervan verandert?
  • Welke rollen kan je omdraaien of verwisselen?

Bron: http://www.mindtools.com

Link naar: How to Model Hotspots for Business Development (part four: the finish) Link naar: How to Model Hotspots for Business Development (part four: the finish) How to Model Hotspots for Business Development (part four: the finish)hotspot model Link naar: Gebruik je hersens! zó presenteer je fluitend en zonder PowerPoint Link naar: Gebruik je hersens! zó presenteer je fluitend en zonder PowerPoint hersensGebruik je hersens! zó presenteer je fluitend en zonder PowerPoint
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde

Mijn website gebruikt cookies. Hiermee krijg ik anoniem inzicht in het gebruik. Klik hier voor meer info.

accepteren en doorgaan

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

privacybeleid
Accept settingsHide notification only