Concepttest
Wat vindt mijn klant van mijn (gewijzigde) product- of dienstenconcept?
Wat vindt mijn klant van mijn (gewijzigde) product- of dienstenconcept?
Bij een concepttest geeft de doelgroep inhoudelijke reacties over de waarde van het concept (de veranderoptie of de mini business case). Dit levert nieuwe inzichten op waarmee het concept kan worden aangescherpt of verbeterd. Uitvoering van een concepttest is aan te bevelen voor concepten met relatief hoge realisatiekosten, veel impact hebben op de klantbeleving of belangrijke voorwaarden stelt aan de organisatie. De respondenten zijn twee uur bezig in een workshop-vorm. Niet alleen praten, maar ook individueel korte opdrachten uitvoeren.
Enkele details
“Wij willen veranderingen doorvoeren in producten en diensten, maar we weten nog onvoldoende wat onze klanten hiervan vinden. We hebben het aan klanten via een enquête voorgelegd, maar ik durf het nog niet aan. Ik wil meer zekerheid dat onze klanten de veranderingen ook echt waarderen… niet dat we er achteraf achter komen dat we het beter niet hadden kunnen doen.”
Hoe we je helpen
Klanten doen vaak anders dan ze zeggen. Met name in enquêtes. Onze concepttest wijst uit of nieuwe of gewijzigde dienst echt een probleem oplost. Meer franje is voor een klant niet relevant. Wij testen het op alle succesfactoren die een product- of dienstenwijziging effectief maken. Relevantie, klantfricties en toegevoegde waarde zetten wij hierin centraal.
De relevantie van een concept is super belangrijk… zoeken wij uit voor je.
Als het concept een probleem oplost van een klant wordt het een sterke propositie.
Een sterk concept vertegenwoordigt een hogere waarde dan de prijs.
Alleen beproefde en wetenschappelijk geteste methodes.
De volgende onderwerpen komen tijdens de concepttest aan de orde.