Liberg Marketing en Innovatie
  • home
  • wie is ewoud
  • eerder werk
  • publicaties
  • contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Sneller nieuwe klanten

Relevant klantinzicht dat goed vertaald is in producten en diensten zorgt ervoor dat nieuwe klanten sneller komen. Bovendien profiteren bestaande klanten hier ook van en bevelen u daardoor eerder aan bij anderen. Aanbeveling is de meest effectieve manier om aan nieuwe klanten te komen.

wat is klantinzicht

Klantinzicht is het begrijpen van de klant; relevant en van waarde voor het bedrijf. Op zoek gaan naar het ‘waarom’ achter het ‘wat’. Klantinzicht staat voor een ‘diepgaand begrip’ van de klant of de doelgroep. Begrijpen ‘waarom’ de klant de dingen doet die ze doet en gebaseerd op feiten. Welk type klantinzicht nodig is en wat relevant is, hangt sterk af van de context van het bedrijf, de markt, de producten- en diensten, de doelgroep en de doelstellingen van het bedrijf zelf.

bronnen van klantinzicht

De meest effectieve bronnen voor klantinzicht liggen buiten uw organisatie zoals bij uw klant of de doelgroep. Er bestaan diverse technieken om klantinzicht te vergroten zoals:

    • Trendwatching
    • Marktonderzoek
    • Focusgroepen
    • Klantpanels
    • Gegevensanalyse
    • Scannen van online conversaties
    • Psychologisch klantonderzoek
    • Neurologisch klantonderzoek
    • Het observeren van klanten
    • Jezelf begeven onder de doelgroep

Klantinzicht opdoen kan al dicht bij huis starten. Bijvoorbeeld om er achter te komen waarom nieuwe klanten komen, waarom klanten blijven en waarom klanten weg gaan. Daarmee kom je er ook achter welke klantgroepen jou het meest waarderen en welke klantprofielen het beste bij jou passen.

Naast bronnen van buiten is de organisatie zelf ook een prima bron om klantinzicht op te doen. Denk alleen maar eens aan klachten, onbetaalde rekeningen, levertijden en frustraties van personeel. De effectiviteit van klantinzicht is in grote mate afhankelijk van een goede voorbereiding en die start bij een heldere doelstelling.

wat kun je er mee

Met klantinzicht kun je producten en diensten effectiever maken. Het geeft kennis om beter aan te sluiten bij wat de klant van jou verwacht. Voor ambitieuze organisaties is het een bron van kennis waarmee ze klantverwachtingen overtreffen. Hiermee vergroten ze het aandeel ambassadeurs van het bedrijf. Andere bedrijven zijn gespitst op klantinzicht van klanten van de concurrent. Ze willen weten waar klantfrustraties zitten. Kortom klantinzicht is een geweldige bron om effectief en duurzaam aan nieuwe klanten te komen.

Hiernaast vormt klantinzicht de basis van veel soorten marketingactiviteiten zoals: klantsegmentatie, positionering, branding, inrichten van de relatielevenscyclus, ontwikkelen van loyaliteitsprogramma’s, inrichten van een klantenservice, realiseren van een aangename klantervaring of het ontwikkelen van effectieve reclame en promotie. Allemaal prima instrumenten om trouwe, nieuwe en winstgevende klanten te creëren.

de eerste stap

Wil je inzicht in de mogelijkheden voor het sneller aantrekken van nieuwe klanten? Wilt je ook weten welke route voor jouw organisatie het meest geschikt is? Neem dan de eerste stap door contact met me op te nemen voor een oriënterend en verhelderend gesprek.

de eerste stap

anderen over

“Alle soorten behoeften van mensen, dus ook van klanten, zijn gebaseerd op de zoektocht naar plezier en het verminderen of wegnemen van pijn.”

Jos Burgers
(Managementspreker en auteur)

Jos Burgers (1951) is een veel gevraagd managementspreker. Hij was tien jaar werkzaam in verkoop- en marketingfuncties. Na een studie bedrijfseconomie was hij ruim tien jaar docent marketing & marktonderzoek. Daarna adviseerde hij gedurende een tiental jaren bedrijven en instellingen op het terrein van strategie, marketing en klantgerichtheid.

Conceptdenken

Combineer inzichten van klanten, de markt en de eigen organisatie in effectievere producten en diensten.

Gedreven

Weet via inhoud en vorm energie over te brengen op de mensen met wie je werkt.

VorigeVolgende

Analytisch

Haal relevante inzichten snel boven tafel en maak goed leesbare documenten voor ‘de business’ en ‘de financials’.

Verbinden

Creëer verbinding tussen collega’s waardoor werken makkelijker en leuker wordt.

stap 1

Sta je voor een mooie uitdaging of wil je gewoon even wat weten?

Waarom Ewoud

  conceptdenker
  analytisch
  gedreven
  verbinder

Waarmee hij helpt

  klanten blijven klant
  sneller nieuwe klanten
  minder moeite, meer omzet
  hoger rendement

sitemap

home
wie is ewoud
eerder werk
publicaties
contact
vacatures
masterclass hotspots
workshop kickstart

MKB?

Spreekt het aan wat je leest? Zoek je geen interim, maar wil je concrete programma's draaien voor klantbehoud en gezonde groei? Bekijk dan mijn compacte kop-staart-diensten...
... of geef je bedrijf een kickstart.

Hoger rendement
Scroll naar bovenzijde

Mijn website gebruikt cookies. Hiermee krijg ik anoniem inzicht in het gebruik. Klik hier voor meer info.

accepteren en doorgaan

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

privacybeleid
Accept settingsHide notification only