Liberg Marketing en Innovatie
  • home
  • wie is ewoud
  • eerder werk
  • publicaties
  • contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Minder moeite, meer omzet

Als klanten loyaler worden en via hun aanbeveling nieuwe klanten sneller komen, dan leidt dit tot meer omzet tegen lagere kosten. Het enige wat je feitelijk moet doen is zorgen dat bestaande klanten loyaler worden en daar zijn prima methodes voor. Te mooi om waar te zijn? Laten we eens kijken welk bewijsmateriaal beschikbaar is dat deze redenatie ondersteunt.

effecten van klantloyaliteit in de bankensector

Al vanaf begin jaren ’90 is er veel onderzoek gedaan naar de effecten van klantloyaliteit. Het meest recente onderzoek stamt uit 2010 en is uitgevoerd door Bain & Company, Inc. In een uitgebreide wetenschappelijke studie is onderzocht wat de effecten zijn van klantloyaliteit in de bankensector. Het onderzoek is uitgevoerd onder maar liefst 89.000 klanten verspreid over Noord Amerika. De drie belangrijkste conclusies heb ik hieronder samengevat.

Loyale klanten kopen meer!

Uit analyse van de onderzoeksgegevens blijkt dat promotors bijna een kwart meer producten afnemen dan klanten die zich wel eens negatief uitlaten over de bank.

Hogere klantwaarde

Uit dit onderzoek blijkt ook dat als een neutrale klant een promotor wordt dit gemiddeld $ 6.700 toevoegt aan de klantwaarde. Een klant die zich wel eens negatief uitlaat over de bank veroorzaakt een daling van de klantwaarde van $ 2.800. Het totale verschil in klantwaarde komt dan uit op $ 9.500.

Meer omzet door aanbeveling

Daarnaast blijkt ook nog eens dat promotors nieuwe klanten aanbrengen via aanbeveling en dat de kans groot is dat deze nieuwe klant zelf ook promotor wordt.

Het complete artikel waar verslag wordt gedaan van het onderzoek heeft de titel Customer Loyalty in Retail Banking (2010) en is gratis te downloaden.

de eerste stap

Wil je inzicht in de kansen die je hebt om met minder moeite meer omzet te realiseren? Wil je weten wat hiervan het effect is op jouw rendement? Neem dan de eerste stap door contact met me op te nemen voor een oriënterend en verhelderend gesprek.

de eerste stap

anderen over

Bedrijven met hoge klantloyaliteit bouwen hun succes op basis van zes principes:

    • Meet klantloyaliteit ten opzichte van de concurrentie
    • Bereken de waarde van promotors, neutralen en klanten die zich negatief uitlaten
    • Prioriteer de mogelijkheden om promotors te creëren en negatieven te mijden
    • Reageer snel op klachten, los ze op en leer ervan
    • Betrek personeel bij het verbeteren van klantloyaliteit door training, luisteren, coachen en belonen
    • Neem maatregelen op basis van nieuwe klantinzichten

Conceptdenken

Combineer inzichten van klanten, de markt en de eigen organisatie in effectievere producten en diensten.

Gedreven

Weet via inhoud en vorm energie over te brengen op de mensen met wie je werkt.

VorigeVolgende

Analytisch

Haal relevante inzichten snel boven tafel en maak goed leesbare documenten voor ‘de business’ en ‘de financials’.

Verbinden

Creëer verbinding tussen collega’s waardoor werken makkelijker en leuker wordt.

stap 1

Sta je voor een mooie uitdaging of wil je gewoon even wat weten?

Waarom Ewoud

  conceptdenker
  analytisch
  gedreven
  verbinder

Waarmee hij helpt

  klanten blijven klant
  sneller nieuwe klanten
  minder moeite, meer omzet
  hoger rendement

sitemap

home
wie is ewoud
eerder werk
publicaties
contact
vacatures
masterclass hotspots
workshop kickstart

MKB?

Spreekt het aan wat je leest? Zoek je geen interim, maar wil je concrete programma's draaien voor klantbehoud en gezonde groei? Bekijk dan mijn compacte kop-staart-diensten...
... of geef je bedrijf een kickstart.

Klanten blijven klantSturen op klantbehoud
Scroll naar bovenzijde

Mijn website gebruikt cookies. Hiermee krijg ik anoniem inzicht in het gebruik. Klik hier voor meer info.

accepteren en doorgaan

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

privacybeleid
Accept settingsHide notification only